VINYASA

Vinyasa joga łączy oddech z płynnymi ruchami ciała, tworząc harmonijną sekwencję pozycji asan. Samo słowo “Vinyasa” oznacza “ułożyć w konkretny sposób” – co sugeruje, że każde zajęcia mają określoną strukturę i schemat. Zaczynamy od wyciszenia umysłu i rozgrzania ciała, później wykonujemy Pozdrowienia Słońca, później główna sekwencja. Po niej następują pozycje siedzące, odwrócone i końcowy relaks, połączony czasem z Pranayamą, czyli ćwiczeniami oddechowymi. Powtarzalność schematu zajęć daje uczniom pewność – wiedzą, czego się spodziewać.

Czasami Vinyasa joga nazywana jest jogowym freestylem. I jest to prawda – w takim aspekcie, że intensywność zajęć i do pewnego stopnia formę można dostosować do uczniów. Tematyka także może być bardzo szeroka – od anatomii, przez filozofię, po konkretną trudniejszą asanę.

Podstawowym elementem Vinyasa jogi jest płynna i rytmiczna zmiana pozycji asan w pełnej synchronizacji z oddechem. Na każdy ruch przypada wdech lub wydech, co pomaga w skupieniu, uspokojeniu umysłu i stworzeniu harmonii w ciele.

Z uwagi na dowolność w wyborze poziomu trudności, Vinyasa joga jest dla każdego. Sekwencje można stworzyć tak, że będą idealne dla początkujących – wtedy bardziej skupiamy się na poprawnym ustawieniu ciała i świadomości oddechu. Są jednak lekcje intensywnej Vinyasy, w trakcie których pozostajemy w ciągłym ruchu. Na poziomie fizycznym skutek jest jeden – ciało się wzmacnia i uelastycznia, poprawia się ogólna wydolność organizmu.

Jednak sprawność fizyczna to nie jedyna zaleta praktyki Vinyasy. Techniki oddechowe uczą nas kontroli oddechu, co wpływa na świadome rozluźnienie i relaks, szczególnie w sytuacjach stresowych. Dzięki temu lepiej umiemy radzić sobie z napięciem w życiu codziennym.

W Zagłębiu Jogi znajdziesz 4 typy zajęć:

Vinyasa dla zastanych – dla zupełnie początkujących, wracających do aktywności po długiej przerwie lub po chorobach/kontuzjach,

Vinyasa wzmacniająca – bardziej intensywna praktyka, w której przygotowujemy się do bardziej wymagającej pozycji,

Vinyasa czakralna – skupiona na pracy nad konkretną czakrą. Przeznaczone dla początkujących, ale z elementem energetyczno-duchowym,

Vinyasa+Yin – czyli połączenie dynamicznej praktyki z rozluźnieniem w pozycjach biernych i masażu powięziowym.

Zobacz nasz grafik, aby poznać godziny zajęć.