Ashtanga – prowadzona czy Mysore?

Awatar kasiadabrowska

Praktyka Ashtanga Jogi jest oparta o z góry ustaloną serię asan i vinyas (przejść). Jest dokładnie powiedziane, kiedy bierzemy wdech, a kiedy robimy wydech. Seria jest niezmienna w swojej strukturze – kolejność nie zmienia się. Mimo tego, do pozycji i przejść można podejść ‘modułowo’ – podmienić je na trudniejsze lub łatwiejsze wersje, czy warianty przygotowawcze.

Z uwagi na tę niezmienność sekwencji, osoba praktykująca w którymś momencie po prostu uczy się serii na pamięć. Oprócz samej kolejności pozycji dochodzą nazwy, detale techniczno-anatomiczne, rozliczenie vinyas w sanskrycie. Jeśli utrzymuje się praktykę i jej regularność, to dochodzi o momentu, kiedy ciało płynie samo, bez użycia myślenia ‘co było dalej?’. Wchodzimy w stan medytacji w ruchu.

Osoby rozpoczynające praktykę często zaczynają od zajęć prowadzonych, gdzie nauczyciel rozlicza serię i dyktuje kolejne ruchy, oddech po oddechu. Jednak tradycyjną formą praktyki Ashtangi są zajęcia typu Mysore – sama nazwa pochodzi od nazwy miasta w Indiach, gdzie powstała Ashtanga. Podczas zajęć Mysore każda osoba praktykująca wykonuje swoją serię indywidualnie. Nauczyciel jest obecny na sali, aby podpowiedzieć dalsze asany, skorygować, zaproponować inny wariant, asystować uczniom.

Jakie są plusy i minusy zajęć Mysore?

✅️ podążasz za tempem własnego oddechu – to Ty decydujesz, jak szybko się poruszasz, rozumiesz lepiej swoje ciało i oddech

✅️ szybciej zapamiętasz sekwencję – jesteś w stanie kilkukrotnie powtórzyć daną vinyasę i zapamiętać jej kolejność

✅️ otrzymasz indywidualne wskazówki, dopasowane do ciebie – bo zwykle grupy Mysorowe są mniej liczne, a nauczyciel ma czas skupić się na twoich osobistych potrzebach

❌️ kiedy nauczyciel nie dyktuje pozycji jedna po drugiej, praktyka może być onieśmielająca i wydawać się chaotyczna. Każdy robi trochę co innego, wykonuje swój wariant, nauczyciel chodzi od osoby do osoby, czasem słychać ciche rozmowy. To może wytrącać z koncentracji, ale może też kierować do głębszego skupienia na sobie

A jak wychodzi przy tym seria prowadzona?

✅️ nie zastanawiasz się, co robić dalej, bo nauczyciel pilnuje spójności sekwencji

✅️ układasz sobie sekwencję w głowie w spokojny, usystematyzowany sposób i skupiasz na głębokości oddechu, a nie głębokości asan

❌️ warianty pozycji proponowane są dla całej grupy – kiedy na zajęciach jest dużo osób, nauczyciel nie zawsze jest w stanie podejść do każdego indywidualnie

❌️ tempo ruchu i oddechu zależy od nauczyciela i grupy. Nie zawsze weźmiesz 5 oddechów tam, gdzie przewiduje to sekwencja, przez co trudno jest utrzymać pełną świadomość oddechu

A ty? Jakie zajęcia Ashtangi wolisz? Jakie widzisz plusy i minusy, oprócz tych powyżej? Daj znać w komentarzu ❤️

Fot. Ania Krachało Yoga

Wcześniejsze posty